Sociokulturní kurzy pro migranty

Komu jsou kurzy určeny:

Kurzy socio-kulturních dovedností a znalostí jsou určeny migrantům/kám, kteří chtějí získat orientaci v společenském, kulturním a historickém prostředí, ve kterém se pohybují. Témata zaměřená na orientaci v každodenních situacích jsou vhodnější pro účastníky/ice, kteří jsou v ČR krátce nebo pro účastníky/ice s nižší znalostí českého jazyka. Pro lekce česká historie a kultura délka pobytu ani jazykové dovednosti nerozhodují. Obsah a metody výuky lze přizpůsobit konkrétním potřebám cílové skupiny.

1. Orientace v každodenních situacích
Každá lekce obsahuje jedno praktické téma a je zaměřena na zvládnutí konkrétní komunikační situace (například domluva schůzky u lékaře, odeslání dopisu na poště atd.). Lekce zvyšují interkulturní znalosti a dovednosti migrantů/tek, které jsou potřebné pro běžný, každodenní život. Primárním cílem je odstranit bariéry v komunikaci a vztazích se zástupci většinové společnosti a posílit tak soběstačnost a sebevědomí migrantů/tek . Informace jsou účastníkům předávány formou jazykových cvičení, interaktivních aktivit, hrami, diskusemi i nácvikem.

2. Česká historie
Lekce je koncipována jako procházka českými dějinami s deseti zastaveními. Každé zastavení se týká výrazné osobnosti, která je charakteristická pro svou epochu, např. Sv. Václav, Karel IV., Jan Hus, Marie Terezie, TGM, Milada Horáková či Václav Havel. Cílem je představit migrantům/kám zajímavosti z české historie, seznámit je s historickými osobnostmi, se kterými se mohou setkat při běžném životě např. při významných státních svátcích, v názvosloví ulic, v médiích. Výklad je kombinován s audio vizuálními ukázkami a interaktivními hrami. Účastníci skládají příběhy osobností pomocí obrázků, pracují s mapou nebo identifikují posloupnost příběhů pomocí poslechu. S historií jsou pak spojeny tipy na výlety od zajímavých historických měst a památek. Lekci lze upravit dle reálií konkrétního města výuky.

3. Česká kultura
Lekce nabízí migrantům/kám průřez českou kulturou, kulturními tradicemi a zvyky. Cílem je umožnit migrantům a migrankám snazší orientaci v české kultuře a identifikaci s ní. Lekce je realizovatelná ve dvou modulech. První modul nabízí interaktivní „procházku“ českou kulturou podle tematických okruhů, např. kultura a politika, česká kultura ve světě, každodenní kultura, tradice v české kultuře, humor v české kultuře atd. Prezentace je doplněna o soutěže a audiovizuální ukázky. Druhý modul pro jazykově pokročilejší publikum je koncipován na pozadí kultury města a venkova ve 20. století, doplněn o dobové kostýmy, lidový kroj, zpěv, ochutnávku typických nápojů a jídel spolu s audiovizuálními prvky. Lekce lze upravit dle reálií konkrétního města výuky.