Jak se bránit neférovým útokům

EKS

Nepříjemný šéf, problematická klientka nebo arogantní dodavatel – každý jistě zažil řadu perných chvil při komunikaci, ať již v zaměstnání, nebo mimo něj. Jak reagovat při neférových osobních útocích? Jak neztratit sebekontrolu a nenechat se znejistit? 

 

Vaším klíčovým úkolem je zůstat v klidu a udržet si nadhled. Raději se několikrát nadechněte, než začnete odpovídat.  Zkuste si představit, že se za zuřivým agresorem schovává malé vystrašené dítě. Je zmatené, nejisté a ohrožené. A proto se brání útokem.

Co dál?  Pokuste se neutralizovat účastníka a přesměrovat jeho energii od emocí k věcnému problému. Ignorujte osobní útok, a zaměřte se na podstatu věci. Co útočníka opravdu trápí? Co vlastně chce? Pokládejte upřesňující otázky, abyste se dobrali „jádra pudla“. Protistrana tím bude nucena svůj výpad či stížnost konkretizovat. Ukažme si to na příkladu.

Na výtku „Váš nápad je úplný nesmysl, větší hloupost jsem snad neslyšel!“ neodpovídejte protiútokem nebo obranou. Ty by konflikt pouze umocnily. Položte konkrétní dotaz. „Co se Vám na mém návrhu konkrétně nelíbí?“  „Co navrhujte změnit?“ „ Čemu přesně nerozumíte?“. Tím protistraně ukážete, že ji berete vážně.  A také zjistíte, zda mají výtky vůbec nějaký reálný základ.

Někdy stačí na nevěcnou taktiku pouze upozornit a vrátit diskuzi do produktivních kolejí. „Pane Strnade, když se budeme navzájem obviňovat, nikam se nedobereme. Pojďme si promluvit o tom, jak bychom mohli problém vyřešit. Můj návrh je …“

Jaké taktiky na vás může agresor uplatnit? A jaké existují možnosti obrany? To se dozvíte na kurzu Jak se bránit neférovým útokům . Naučíte se rozpoznávat neférové útoky a vyzkoušíte si na vlastní kůži, jak pohotově reagovat v nepříjemných komunikačních situacích. V navazujících kurzech si pak můžete osvojit techniky, díky kterým lépe zvládnete jednání s problémovými osobami nebo si nacvičíte základní principy přesvědčivé argumentace. Více informací o našich komunikačních kurzech naleznete na stránkách eks.