4 praktické tipy, jak se bránit neférové komunikaci
„Váš návrh je přeci úplně nesmyslný... Vy jako čerstvá absolventka/matka na rodičovské/expertka z jiného oboru přece nemáte dostatečné zkušenosti...“ Osobní a podpásové útoky za použití polopravdy či nepravdy mají často za cíl znejistit, podkopat naši sebedůvěru, důvěryhodnost či odbornost. A jak si v takových situacích zachovat chladnou mysl a nepřejít automaticky do útoku?
1. Předefinujte útok
Naplňte útočníkova slova novým obsahem.
„Vy vůbec nemáte představu, co se ve firmě děje.“
„Pokud tím chcete říct, že se nezajímám o drby a pomluvy, ale snažím se zjistit, co si o této situaci myslí všichni členové týmu, pak s vámi souhlasím.“
2. Vyhněte se unáhleným reakcím
Neskočte rychle na emocionální útoky a ožehavá témata, ale ukažte útočníkovi
(i když je to těžké), že ho berete vážně a že je jeho návrh řešení důležitý.
U všeobecných výčitek požadujte konkretizaci.
„Ten váš strategický koncept je úplný nesmysl.“
„Z vaší námitky usuzuji, že vidíte celý koncept skepticky. Čeho konkrétně se obáváte?"
3. Využijte techniku "právě proto, že"
Díky této technice otočíte výrok protějšku a doplníte ho dle situace.
„Myslím, že máte málo zkušeností na vedení tak důležitého projektu“
„Vidím to jinak. Právě proto, že jsem tu teprve krátce, přistupuji k tomuto úkolu bez předsudků a otevřeně.“
4. Taktika zmatení
Zapojte vaši kreativitu a na výrok útočníka reagujte tvrzením, které vůbec neodpovídá očekávané odpovědi. Taková reakce totiž přeruší slovní útok.
„Ty jsi ale arogantní!“
„Víte přece, co se říká: láska prochází žaludkem.“
Zaujalo vás toto téma? Přijďte načerpat inspiraci na naše kurzy komunikace a osobního rozvoje.
fb
Instagram
LinkedIn
Youtube